DARWIN Digitale Dissertationen German Version Strich

FU Berlin
Digitale Dissertation

Petra Zornemann :
Helping and support in childrens´ everyday life
A qualitative study of peer interactions in an elementary school based on videotaped observations
Hilfe und Unterstützung im Kinderalltag

FU Logo


|Abstract| |Table of Contents| |More Information|

Abstract

Mutual help and support are essential issues in everyday life. However, by no means, uncomplicated and effective help is a matter of course. Since helping behavior presupposes social skills and competences, it must be learned. The topic of my dissertation is the contribution of peer interactions to the development of prosocial behavior. As developmental theorists emphasize, peer interactions, unlike adult-child interactions, involve equal roles and rights, resulting in greater cooperation.

The purpose of this investigation is to gain insights in children´s natural occuring helping behavior. In which situations children typically help each other? Which difficulties and problems children have to overcome, when they seek or give help? The empirical material used in this study consists of observational data. Peer interactions in one classroom of grade 6 (21 girls and boys, mean age: 12.5 years) were videotaped. For analyses 134 helping situations were identified and transcribed. The results show, that children help in many different situations. In the majority of the situations help was given or accepted in a friendly, harmonious way. However, in about one third of the cases, children either refused to help or combined the helping act with unfriendly behavior. Relations between friendship and unproblematic helping were found in part. Girls helped more often than boys. But overall, there were only few sex-differences. In summary the findings suggest, that peer interactions play an important role for the development of prosocial behavior.


Table of Contents

Download the whole PhDthesis as a zip-tar file or as zip-File

For download in PDF format click the chapter title

Einleitung 6
1 Entwicklung und Determinanten prosozialen Verhaltens 9
1.1 Prosoziales Verhalten, Altruismus und Kooperation 11
1.2 Familiäre Einflüsse 13
1.3 Die Bedeutung von Gleichaltrigen 16
1.4 Zentrale Dimensionen der sozio-kognitiven Entwicklung 26
1.5 Situative und personenbezogene Faktoren 44
1.6 Hilfe im interpersonalen Zusammenhang 50
1.7 Zusammenfassung 65
2 Mädchen und Jungen in der Präadoleszenz 68
2.1 Geschlechtshomogene und -heterogene Sozialwelten 69
2.2 Geschlechtsunterschiede im Verhalten 74
2.3 Zusammenfassung 80
3 Untersuchungsziele und Fragestellungen 82
4 Methodisches Vorgehen 86
4.1 Methodischer Ansatz 86
4.2 Zum Einsatz von Filmen in der qualitativen Sozialforschung 87
4.3 Forschungsfeld und Untersuchungsgruppe 89
4.4 Erhebung des Datenmaterials 91
4.5 Aufbereitung und Auswertung des Datenmaterials 93
5 Typische Hilfen im Schulalltag 98
5.1 Das Datenmaterial im Überblick 98
5.2 Gegenstandsbereiche und Hilfetypen 101
5.3 Initiierung der Hilfen 109
5.4 Zusammenfassung 115
6 Probleme des Helfens 117
6.1 Anforderungen an den Helfer 118
6.2 Zur Problematik der Helfer-Empfänger-Beziehung 125
6.3 Verweigerung von Hilfe 144
6.4 Initiierung der Hilfen und Interaktionsverlauf 152
6.5 Zusammenfassung und Diskussion 154
7 Interaktionsstrukturen und Wechselseitigkeit 159
7.1 Die Verteilung in der Untersuchunggruppe 161
7.2 Gleichgeschlechtliche und zwischengeschlechtliche Interaktionen 164
7.3 Die Verteilung im dyadischen Kontext 166
7.4 Zusammenfassung und Diskussion 170
8 Hilfe und interpersonale Beziehungen 174
8.1 Die "Beziehungsbotschaften" des Helfens 176
8.2 Kontakte zwischen den Geschlechtern 194
8.3 Hilfe und Freundschaft 200
8.4 Zusammenfassung und Diskussion 215
9 Zusammenfassung und Diskussion 223
9.1 Hilfen unter Gleichaltrigen: Entwicklungsimpulse und Anforderungen 225
9.2 Zur Problematik der Helfer-Empfänger-Beziehung und zur Bedeutung von Reziprozität 229
9.3 Prosoziales Verhalten, Beziehungen und Freundschaft 232
9.4 Mädchen und Jungen im Vergleich 235
9.5 Schlußbemerkung 240
Literaturverzeichnis 242

More Information:

Online available: http://www.diss.fu-berlin.de/1999/61/indexe.html
Language of PhDThesis: german
Keywords: prosocial behavior, helping, children, preadolescence, peer interaction
DNB-Sachgruppe: 22 Erziehung, Bildung, Unterricht
Date of disputation: 16-Jul-1998
PhDThesis from: Fachbereich Erziehungswissenschaft und Psychologie, Freie Universität Berlin
First Referee: Prof. Dr. Hans Oswald
Second Referee: Prof. Dr. Lothar Krappmann
Contact (Author): petra@zornemann.de
Contact (Advisor): oswald@rz.uni-potsdam.de
Date created:09-Nov-1999
Date available:24-Aug-2000

 


|| DARWIN|| Digitale Dissertationen || Dissertation|| German Version|| FU Berlin|| Seitenanfang ||


Mail-Icon Fragen und Kommentare an:
darwin@inf.fu-berlin.de

© Freie Universität Berlin 1999