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FU Berlin
Digitale Dissertation

Antje Behrens :
Corporate Information Management - Informative, persuasive or suggestive?
Corporate Representation and its Effect
Betriebliches Informationsmanagement - Informieren, überzeugen oder beeinflussen?

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Abstract

In the intense struggle for market shares, the management of information is getting more and more important. It has to be taken into account that corporate information management has to deal with an information intake that is constantly growing. On the other hand even essential information is not or only in parts accessible. In many companies the information department is only dealt with from a strictly technical point of view. Up to the 1990s it was common that companies offered information to their own employees by means which were less professional than those they use to inform an external audience

The first chapter takes a look at the basics of corporate information management, showing its goals, methods and strategies.

The second chapter deals with perception, cognition and the processing of information. There is a specific focus on the transaction theory of Berne and the communication model of Schulz von Thun.

Based on this, chapter three focuses on options to influence the cognitive process in corporate environments.

Chapter four gives vivid examples according annual reports, corporate magazines or intranets. These various media are not seen as exclusive but as complementary.

The fifth chapter takes a closer look at future developments, for example at the internet as a rather new medium or at business TV and business theater ? two well aged media in a new context.


Table of Contents

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Titel und Inhalt
Einleitung 1
1. Grundlagen des Betrieblichen Informationsmanagements 20
1.1 Begriffliches 22
1.2 Ziele 25
1.3 Strategien, Maßnahmen und Aktionen 28
1.4 Zielgruppen und Zielrichtungen 32
1.5 Führungsaufgabe und innerbetriebliche Dienstleistung 33
2. Informationsaufnahme und Informationsinteraktion 38
2.1 Wahrnehmung und Informationsverarbeitung 39
2.2 Modelle und Theorien zur Informationsverarbeitung 48
2.3 Methoden und Werkzeuge zur Beeinflussung von Wahrnehmung 62
3. Beeinflussung der Wahrnehmung im betrieblichen Informationsmanagement 67
3.1 Möglichkeiten der Wahrnehmungsbeeinflussung bei Mitarbeitern und Öffentlichkeit 68
3.2 Anlässe und Formen der Wahrnehmungsbeeinflussung von Informationsmittlern, PR-Maßnahmen aus aktuellem Anlaß 73
3.3 Instrumente und Interaktionsebenen 77
3.4 Formelle und informelle Informationsdistribution im Unternehmen 84
3.5 Technische, organisatorische und personelle Voraussetzungen für das betriebliche Informationsmanagement 89
4. Instrumente des betrieblichen Informationsmanagements 95
4.1 Anforderungsprofil der Informationsinstrumente 96
4.2 Informationsinstrumente in der Praxis 100
5. Zukunftige Entwicklung 155
5.1 Neue Medien 155
5.2 Neue Anwendungen 160
5.3 Bekannte Medien im neuen Kontext 168
Schlußbetrachtung 179
Anhang 184
Literatur 192

More Information:

Online available: http://www.diss.fu-berlin.de/2001/183/indexe.html
Language of PhDThesis: german
Keywords: corporate information, corporate communication, corporate representation
DNB-Sachgruppe: 14 Soziologie, Gesellschaft
Date of disputation: 06-Jul-2001
PhDThesis from: Fachbereich Politik- u. Sozialwissenschaft, Freie Universität Berlin
First Referee: Prof. Dr. Friedrich Tiemann
Second Referee: Prof. Dr. Werner Müller-Fahrnow
Contact (Author): antje.behrens@hansenet.de
Date created:18-Sep-2001
Date available:10-Oct-2001

 


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