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Digitale Dissertation

Isabelle Möbs :
Pathogenesis of lacunar and nonlacunar infarcts
Zur Genese lakunarer und nichtlakunarer Hirninfarkte

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Abstract

This study examined the risk factors for subtypes of stroke (cerebral microangiopathy, singular lacunar infarcts, territorial infarcts) and carotid stenosis and occlusion. Validity of the lacunar syndromes was also tested with lacunar infarcts. Method: A clinical sample of 242 patients with complete clinical, neuroradiological, dopplersonographical and echocardiographical examinations were registered in the second pilot project of the Berlin Stroke Data Bank between May 1991 and October 1992. Odds ratio and 95% confidence interval were used for statistical significance. Results: Diabetes mellitus was significantly associated with cerebral microangiopathy and also with singular lacunar infarcts; Diabetes mellitus with cerebral microangiopathy: odds ratio 4.2; confidence interval 1.70-10.37; Diabetes mellitus with singular lacunar infarcts: odds ratio 8.1; confidence interval 2.66-24.32). Cigarette smoking was significantly associated with carotid stenosis and occlusion, and also with hemodynamic carotid stenosis and occlusion; Carotid stenosis and occlusion: odds ratio 2.7; confidence interval 1.51-4.80; hemodynamic carotid stenosis and occlusion: odds ratio 5.1; confidence interval 2.34-11.06). Major cardiac sources of embolism were more frequently found in territorial infarcts (odds ratio 3.9; confidence interval 1.37-10.98) than in cerebral microangiopathy. The validity of the clinical syndromes (lacunar/non lacunar) for a new or old lacunar infarct in CCT yielded 44% sensitivity, 77% specificity, 57% positive predictive value and 66% negative predictive value. Discussion: On one hand, the results from the present study were consistent with the Berlin Stroke Data Bank with regard to the significant associations between Diabetes mellitus and cerebral microangiopathy, between cigarette smoking and carotid stenosis and occlusion, and between major cardiac sources of embolism and territorial infarcts. On the other hand, the current study failed to replicate the significant association between arterial hypertension and cerebral microangiopathy which was demonstrated by the Berlin Stroke Data Bank. The difference in the findings may be due to the smaller sample size and its resultant lack of statistical power in the current study. The validity for clinical syndromes is higher with new infarcts than with a combination of new and old infarcts probably because the syndromes might be caused by the new infarcts, not by the old infarcts.

Table of Contents

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0. Titelblatt und Inhaltsverzeichnis

1. Einleitung

1.1. Hintergrund und Stand der Forschung

1.1.1. Lakunare Hirninfarkte 1.1.2. Territoriale Hirninfarkte 1.1.3. Risikofaktoren der Atherosklerose und ihre Rolle bei der Entstehung von Hirninfarkten 1.1.4. Kardiale Emboliequellen und ihre Rolle bei der Entstehung von Hirninfarkten 1.1.5. Lakunare Syndrome

1.2. Hypothesen

2. Patienten und Methoden

2.1. Schlaganfalldatenbanken

2.2. Die Pilotphase der Berliner Schlaganfalldatenbank

2.3. Methodischer Aufbau des zweiten Pilotprojektes

2.4. Dokumentierte Variablen

2.5. Diagnostische Kriterien

2.5.1. Definition der computertomographischen Läsionsmuster 2.5.2. Definition der Risikofaktoren der Atherosklerose 2.5.3. Definition der kardialen Risikofaktoren 2.5.4. Definition der lakunaren und nichtlakunaren Syndrome

2.6. Endpunkte der Verlaufsbeobachtung

2.7. Verlaufsbeobachtung

2.8. Apparative Zusatzuntersuchungen

2.8.1. Kranielle Computertomographie 2.8.2. Konventionelle extrakranielle Dopplersonographie 2.8.3. Transthorakale und transösophageale Echokardiographie

2.9. Statistische Datenauswertung

2.9.1. Statistische Auswertung 2.9.2. Statistische Signifikanz und Datenpräsentation 2.9.3. Statistische Analyse der Assoziation von arteriellem Hypertonus und Diabetes mellitus mit Lakunarinfarkten und/oder Leukoaraiosis 2.9.4. Statistische Analyse der Assoziation von Zigarettenrauchen mit Stenosen oder Verschlüssen der Arteria carotis interna oder communis 2.9.5. Statistische Analyse der Assoziation von kardialen Emboliequellen mit Territorialinfarkten 2.9.6. Validitätsprüfung der klinischen Syndrome

3. Ergebnisse

3.1. Demographische Beschreibungen, Risikofaktoren der Atherosklerose und kardiale Erkrankungen

3.2. Kranielle Computertomographie

3.3. Konventionelle extrakranielle Dopplersonographie

3.4. Kardiale Zusatzuntersuchungen, Elektrokardiographie und Echokardiographie

3.5. Klinische Untersuchungen

3.6. Prüfung der Hypothesen

3.6.1. Assoziation von arteriellem Hypertonus und Diabetes mellitus mit Lakunarinfarkten und/oder Leukoaraiosis 3.6.2. Assoziation von Zigarettenrauchen mit Stenosen und Verschlüssen der Arteria carotis interna oder communis 3.6.3. Assoziation von kardialen Emboliequellen mit Territorialinfarkten 3.6.4. Validität der klinischen Syndrome

4. Diskussion

4.1. Der Beitrag des zweiten Pilotprojektes zur Erstellung der Berliner Schlaganfalldatenbank

4.2. Demographische Beschreibungen und Risikofaktoren der Atherosklerose

4.3. Kranielle Computertomographie

4.4. Dopplersonographische Befunde

4.5. Kardiale Untersuchungen

4.6. Klinische Syndrome

4.7. Prüfung der Hypothesen

4.7.1. Risikofaktoren der Atherosklerose und ihre Rolle bei der Entstehung von lakunaren und nichtlakunaren Hirninfarkten 4.7.1.1. Arterieller Hypertonus 4.7.1.2. Diabetes mellitus 4.7.1.3. Zigarettenrauchen 4.7.1.4. Hypercholesterinämie 4.7.1.5. Stenosen und Verschlüsse der Arteria carotis interna oder communis 4.7.2. Zigarettenrauchen und seine Rolle bei der Entstehung von Stenosen und Verschlüssen der Arteria carotis interna oder communis 4.7.3. Kardiale Emboliequellen und ihre Rolle bei der Entstehung von lakunaren und nichtlakunaren Hirninfarkten 4.7.4. Validität der klinischen Syndrome 4.7.5. Grenzen der Studie

4.8. Schlußfolgerung

5. Zusammenfassung

6. Literatur

7. Lebenslauf

8. Danksagung


More Information:

Online available: http://www.diss.fu-berlin.de/2002/68/indexe.html
Language of PhDThesis: german
Keywords: lacunar infarcts, carotid stenosis, cardioembolic stroke, lacunar syndromes, risk factors
DNB-Sachgruppe: 33 Medizin
Date of disputation: 30-Apr-2002
PhDThesis from: Fachbereich Humanmedizin, Freie Universität Berlin
First Referee: PD Dr. Henning Mast
Second Referee: Prof. Dr. Karl-Heinz Mauritz
Third Referee: Prof. Dr. Peter Marx
Contact (Author): isabelle@es.co.nz
Date created:08-May-2002
Date available:21-May-2002

 


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