DARWIN Digitale Dissertationen German Version Strich

FU Berlin
Digitale Dissertation

Sabrina Cercelovic :
Aspects of time in the art of Paul Cezanne and his contemporaries. An analysis of the representation and illusion of time in the art of French Impressionism
Der Zeitaspekt im Werk von Paul Cezanne und seiner Zeitgenossen. Eine Untersuchung über die Darstellung und Illusion von Zeit in der Kunst des Französischen Impressionismus

FU Logo


|Abstract| |Table of Contents| |More Information|

Abstract

Although the subject of time is a very important aspect of impressionistic art, the complexity of this subject is ignored by most of the authors who are writing about the history of art.

As far as the phenomena of time is considered at all, it is mostly seen as being no more present (Nowotny, Rewald, Meyer).

My analysis is designed to focus on the presence of time. For this reason I will deal not only with the visible aspects of time, but also with the invisible ones.

The first part of this thesis is concerned with the introduction of certain paintings by Cézanne, Renoir, Monet, Degas and Pissarro. Structures and clues of time in these paintings are investigated under the topics

  1. What characterizes the motifs as typical for the 19.th century ?
  2. In how far do the depicted actions provide indications for the presence of time ?
  3. What relevance has the artistic style to the subject of time ?
  4. How many different levels of time can be discovered in each painting ?

The special way in wich Paul Cézanne deals with the subject of time in his work is the main concern of the second part of this thesis. Clues for the presence and relevance of time in his art are discussed as well as what characteristics makes Cézanne a modern painter.


Table of Contents

Download the whole PhDthesis as a zip-tar file or as zip-File

For download in PDF format click the chapter title

Inhalt

1. Einleitung

1.1. Problemstellung und Forschungszusammenhang

1.2. Zielsetzung

1.3. Hinweise zu Methode, Aufbau und Struktur der Arbeit

1.4. Auswahlkriterien der vorgestellten Werke

2. Über die Zeit: eine einführende Skizzierung des Problemfeldes

2.1. Was ist Zeit ?

2.2. Das Phänomen Zeit: eine Objektbeschreibung

3. Analytische Betrachtungen des Zeitaspekts bei Cézanne, Renoir, Monet, Degas und Pissarro

3.1. Paul Cézanne: La femme à la cafetière (Frau mit Kaffeekanne), 1890-95, Paris, Musée d´Orsay

3.2. Pierre-Auguste Renoir: Le déjeuner des cantoniers (Das Frühstück der Bootsfahrer), 1881, Washington,

The Philips Collection

3.3. Claude Monet: Le pont de l´Europe (Die Europabrücke am Bahnhof Saint-Lazare), 1877, Paris, Musée Marmottan

3.4. Edgar Degas: Die Ballettprobe, 1874, Glasgow, The Burrell Collection

3.5. Camille Pissarro: Mädchen beim Geschirrspülen, um 1882, Cambridge, Fitzwilliam Museum

4. Abschließende Betrachtungen: zur Reihenfolge der vorgestellten Werke

5. Die Besonderheit des Zeitaspekts im Werk Paul Cézannes

5.1. Stilleben mit Äpfeln und Orangen, 1895-1900, Paris, Musée d´Orsay

5.2. Die Kartenspieler, 1890-92, Paris, Musée d´Orsay

5.3. Das Haus des Gehängten, 1873, Paris, Musée d´Orsay

5.4. Stilles Leben und belebtes Stilleben: zur Eigenart der Zeitgestaltung

6. Schlußbetrachtungen Literatur.pdf


More Information:

Online available: http://www.diss.fu-berlin.de/1999/48/indexe.html
Language of PhDThesis: german
Keywords: Paul Cezanne; aspects of time; opera; impressionism;
DNB-Sachgruppe: 46 Bildende Kunst
Date of disputation: 16-Feb-1999
PhDThesis from: Fachbereich Geschichts- und Kulturwissenschaften, Freie Universität Berlin
First Referee: Prof. Dr. Eberhard König
Second Referee: Prof. Dr. Harold Hammer-Schenk
Contact (Author): CodePan@aol.com
Date created:21-Jul-1999
Date available:24-Aug-2000

 


|| DARWIN|| Digitale Dissertationen || Dissertation|| German Version|| FU Berlin|| Seitenanfang ||


Mail-Icon Fragen und Kommentare an:
darwin@inf.fu-berlin.de

© Freie Universität Berlin 1999