DARWIN Digitale Dissertationen German Version Strich

FU Berlin
Digitale Dissertation

Bianka Andermann :
Atopic disorders in rheumatoid arthritis and ankylosing spondylitis
Prävalenz atopischer Erkrankungen bei Patienten mit rheumatoider Arthritis und Patienten mit ankylosierender Spondylitis

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Abstract

While atopic disorders are associated with a Th2 cytokine pattern with predominant secretion of interleukin (IL) 4, IL 5, IL13, rheumatoid arthritis (RA) is considered to be a Th1 polarized disease with predominant secretion of interferon g (IFN g) and tumour necrosis factor a (TNF a). The cytokine pattern of Ankylosing spondylitis can best be desribed as an impaired TH1cytokine pattern (Th0, Th2). The generation of a Th1 immune response is inhibited in the presence of Th2 cytokines and vice versa. The purpose of this study was to investigate whether the prevalence of atopic disorders, allergic asthma, hay fever and atopic eczema is low in a RA population and increased in AS population and if severity of RA and AS can be influenced by the concomitant occurrence of a T2 cell mediated disease. A questionnaire incorporating questions from the European Community Respiratory Health Service (ECRHS) and the International Study of Asthma and Allergies in Childhood (ISAAC) protocol was mailed to 2008 subjects. 1271 people responded the questionnaire. The prevalence of atopic disorders and hay fever in RA patients is lower than in non-RA patients. The differences were related neither to age nor to drugs. Disease severity was less in atopic patients with RA who had the atopic disorder before the onset of RA than in patients in whom RA preceeded the atopic disorder. Atopic disorders are increased only slightly and non-significantly in AS. This study shows that Th1 cell mediated diseases and Th2 cell mediated diseases could counterbalance each other. These data support the concept that atopy protects against the future development of RA. It may further indicate that the cytokine deviation towards an Th0 to Th2 pattern in AS is less strong. This may imply that atopy confers only little if any susceptibility to AS.


Table of Contents

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Titelseite und Inhaltsverzeichnis

1 Einleitung 5
1.1 Rheumatoide Arthritis: Vorkommen,Pathogeneseund Zytokinmuster
1.2 Ankylosierende Spondylitis

2.Methoden 11

2.1.Genehmigung durch das Ethische Komitee des Universitätsklinikums Benjamin Franklin
2.2.Rekrutierung der Patienten
2.3.Auswahl des Kontrollkollektivs
2.4.Erhebungszeitraum
2.5.Geschlechtsverteilung
2.6.Fragebogen
2.7.mHAQ-Fragebogen (modified Health Assessment Questionaire)
2.8.Medikamentenfragebogen
2.9.Auswertung der Fragebögen
2.10.Auswerten der Fragen hinsichtlich Asthma, Heuschnupfen oder Neurodermitis der Befragten
2.11.Einfluss einer atopischen Erkrankung auf den Schweregrad einer RA
2.12.Manifestationszeitpunkt einer atopischen Erkrankung in Bezug zur RA und möglicher Einfluss auf denn Schweregrad der RA
2.13.Medikamenteneinnahme von RA-Patienten mit Heuschnupfen und RA-Patienten ohne Heuschnupfen
2.14.Statistik

3 Ergebnisse 25

3.1.Rekrutierung der Patienten aus Kliniken und Praxen
3.2.Kontrollkollektiv
3.3.Rückantworten
3.4.Geschlechtsverteilung in den untersuchten Kollektiven
3.5.Krankheitsdauer der RA- und AS-Patienten
3.6.Häufigkeiten atopischer Erkrankungen bei Patienten mit RA und Kontrollen
3.7.Atopie-Prävalenz und Lebensalter bei RA-Patienten im Vergleich zu Kontrollen
3.8.Häufigkeiten atopischer Erkrankungen bei Patienten mit AS und Kontrollen
3.9.Atopie-Prävalenz und Lebensalter bei AS-Patienten im Vergleich zu Kontrollen
3.10.Geschlecht und Allergiehäufigkeiten in den Kollektiven
3.11.Einfluss der Atopie auf den Schweregrad der rheumatischen Erkrankung
3.12.Einfluss des zeitlichen Auftretens der Atopie auf den Schweregrad der RA
3.13.Medikamentöse Therapie von Patienten mit Heuschnupfen und Patienten ohne Heuschnupfen unter unter besonderer Berücksichtigung der Kortisoneinnahme
3.14.Handschuhallergie (Latexallergie)

4. Diskussion 53

5. Zusammenfassung 59

6. Literaturverzeichnis 61

7. Anhang 65


More Information:

Online available: http://www.diss.fu-berlin.de/2002/279/indexe.html
Language of PhDThesis: german
Keywords: Rheumatoid arthritis, ankylosing spondylitis, T helper (Th) cells, T helper cell cytokine patterns, atopic disorders, hay fever, allergic asthma, atopic eczema, tumour necrosis factor ?, interferon ?, interleukin 4, interleukin 5, interleukin 13
DNB-Sachgruppe: 33 Medizin
Date of disputation: 13-Dec-2002
PhDThesis from: Fachbereich Humanmedizin, Freie Universität Berlin
First Referee: Prof. Dr. med. Jürgen Braun
Second Referee: Prof. Dr. med. Beate Tebbe
Contact (Author): holger@utpatel.de
Date created:09-Dec-2002
Date available:13-Dec-2002

 


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