DARWIN Digitale Dissertationen German Version Strich

FU Berlin
Digitale Dissertation

Richard Grasshoff :
Letters in Freedom
About Lettrism
Der Befreite Buchstabe

FU Logo


|Abstract| |Table of Contents| |More Information|

Abstract

In a broad comparative structure, this dissertation defines the term "Lettrismus" ("lettrism"), invented by Isidore Isou and adapted by literary studies. "Lettrismus" manifests itself in the art of letters which operates beyond spoken language. "Lettrismus" is described as a strategy of production, combining mystic, ludic and decompositional characteristics in its centre. Decomposition, ludism, and mysticism are the essential aspects of lettrism, which are not especially literary ones; combinatorial, atomistic, analytic and encyclopaedic figures adjoin them. Writing in this mode, allows writing beyond words and beyond meaning of the words. This structural definition is historically embedded in the avant-garde literature of the 20th century. Italian Futurism, the Surrealism of Apollinaire, the Dada- and "Merz"-Art of Kurt Schwitters, the "Lettrisme" of Isidore Isou and the Ouvroir de Littérature Potentielle (Oulipo) are the major objects of this investigation. This thesis also shows the literary traditions of Lettrism which lead back to ancient concepts of writing and production of texts. In addition to this, my thesis includes a discussion of the meaning of three-dimensional letters in painting, typography, and architecture, but also the appearance of letters in music. Thus lettrism is not limited to poetry, but to letters. The tension between the traditions of gramma- and phonocentrism, between spoken and written language, is dealt with as two of the core aspects. Equally I work on the question of how to investigate letters as letters in comparative literary theory. As a result one must define lettrism as a broad phenomenon in the history of art and culture. So far, lettrism has been regarded as a minor movement in poetry, a kind of nonsense literature, developed by a small group of "avantgardists" at the beginning of the 20th century. My thesis sets out to prove the contrary: lettrism reveals the basic prerequisite of literature, the combination of single letters.

Table of Contents

Download the whole PhDthesis as a zip-tar file or as zip-File

For download in PDF format click the chapter title

INHALTSVERZEICHNIS

Titelblatt

Vorwort


Ziele und Thesen
 

EINLEITUNG


Perspektiven des Lettrismus
"Lettrismus" - eine Annäherung
Die verschiedenen Dimensionen des Lettrismus
Mystischer Lettrismus
Ludistischer Lettrismus
Dekompositorischer Lettrismus
Dem Lettrismus nahestehende Stil- und Denkfiguren
Analytik
Enzyklopädik
Atomistik
Kombinatorik
Kurze Anmerkung zum Minimalismus
"Lettrismus" - eine Definition
Definition: "Lettrismus"
Ergänzende Note zum Verhältnis von Lettrismus und Lautpoesie
 

HISTORISCHE AVANTGARDEN

Einleitung


Der dekompositorische Lettrismus der historischen Avantgarden
Dekomposition
Zur Komposition von Dekompositionsprozessen
Dekomposition als Phänomen der Moderne
Lettrismus und Manifestantismus
Desemantisierung
Zur Semantik von Desemantisierungsprozessen
Die Rezeption dekompositorisch-desemantisierender Werke
 

Italienischer Futurismus


Einleitung
"Libertà" und Bellizismus
Simultaneität
Parole in Libertà
Worte und Buchstaben
Der Lettrismus der Futuristen
"Mutohdral"
"Il trionfo dell'F"
die tavole
Schlußbetrachtung
 

Apollinaires Surrealismus


Einleitung
Der Surrealismus Apollinaires
Die Calligrammes
Kalligramme: Wort und Bild
Buchstaben in den Calligrammes
Typographische vs. handschriftliche Kalligramme
Unübersetzbarkeit graphischer Sachverhalte und Unterschriften
Schlußbetrachtung
 

Merz


Einführung: Schwitters, Merz und Dada
Merz, Material
elementares Material: Buchstaben, Zahlen, Farben, Noten
Anna
i
der Text (und seine Interpretationen)
Der Kontext
Der Inhalt
Bildgedichte und Zahlengedichte
Das Alphabet
Schlußbetrachtung
 

EXKURS
Typographie. Der Buchstabe und sein Schatten


Einleitung
Typographie und Buchstabe
Typographische Semantik
Durchgeistigung der Schrift, Funktionalität, Vereinheitlichung
Materialität der Schrift, Varianz, Unlesbarkeit.
Dreidimensionale Lettern
Perspektivisch gezeichnete Buchstaben
dreidimensionales Letterndesign
Buchstabenarchitektur
Abschluß und Zusammenfassung
 

LETTRISME UND OULIPO


Einleitung

Lettrisme


Einführung
Literarische und universale Atomistik
Literarische Atomistik
Hypergraphie
Universale Atomistik
Moderne Buchstabenmystik
Die Verbindung von Atomistik und Mystizismus
Dekomposition und Desemantisierungsversuche
Jenseits der Literatur, diesseits der Kunst
Der universelle Anspruch, lettristische Ausläufer und Ende
 

Oulipo


Einleitung
Contrainte
Alte und neue Techniken
Das Lipogramm
Monovokalismus und "Monogramm"
Apropos: Abkürzungen
Pangramm, Heterogramm, Panheterogramm
Oulipotisch formstrenger Lettrismus
Pastior
Lettrismus bei Pastior
Schlußbetrachtung
 

SCHLUSS


Ausblick auf Musik und Lautpoesie
Musik
"Geräuschkunst"
Lautpoesie
Die Ursonate
Ende

ANHANG


Literaturliste
Bildteil

More Information:

Online available: http://www.diss.fu-berlin.de/2001/9/indexe.html
Language of PhDThesis: german
Keywords: Lettrism Lettrismus Lettrisme Lettrismo Letters
DNB-Sachgruppe: 51 Allg. und Vgl. Sprach- und Literaturwissenschaft
Date of disputation: 27-Nov-2000
PhDThesis from: Fachbereich Philosophie und Geisteswissenschaften, Freie Universität Berlin
First Referee: Prof. Dr. Gert Mattenklott
Second Referee: Prof. Dr. Peter Sprengel
Contact (Author): ridagra@zedat.fu-berlin.de
Contact (Advisor): mattenklott@umwege.in-berlin.de
Date created:25-Jan-2001
Date available:30-Jan-2001

 


|| DARWIN|| Digitale Dissertationen || Dissertation|| German Version|| FU Berlin|| Seitenanfang ||


Mail-Icon Fragen und Kommentare an:
darwin@inf.fu-berlin.de

© Freie Universität Berlin 1999